Mit olvasnak a férfiak?

Mi kell ahhoz, hogy többet olvassunk? Olvasol a buszon, villamoson rendesen? Esetleg a vonaton?
Nyáron a Balatonon?

Swami Prajnanpad hindu vallási tanító felfogása szerint, "abból nem sokat tanulsz, ha egyszerűen könyveket olvasol. Életre szóló tanulsággal igazán csak a pofonok szolgálnak." Nézzük, vonatkozhat-e a 21. század férfiképére ez a 20. századi gondolat.

Az Athenaeum Kiadó kampányt indított, hogy a férfiak is többet olvassanak, így több könyvet vegyenek. Felmérésükből kiderül, hogy a nők irányába billen a mérleg, amikor facebook-os könyves kommentelésről, vagy a kiadó oldalának tetszikeléséről van szó.

Nem végeztünk reprezentatív kutatást, csak saját benyomásokra támaszkodtunk. Ha valaki rendszeresen jár kihalófélben lévő újságoshoz, vagy könyvesboltba, akkor talán szűrhet le némi következtetést.

Az újságosnál egyértelműen többségben vannak a női magazinok, a napilapok közül a bulvár. Mivel a férfiak nem ülnek túl sokat a fodrásznál és nem különösebben érdekli őket a női magazinokban rejlő intrika, így vegyük a bulvárt. A legnagyobb számban eladott példány ebbe a kategóriába tartozik. Ha abban reklámoznának is könyvet, az valószínű, hogy valamelyik top 10-es életbölcsesség lenne. Itt térünk át a könyvesboltok húzóerejére, a kortárs, üzleti alapokon nyugvó top 10-es bestselleres polcra. Ez az iparág gondoljuk nagy naivan a karácsonyi szezonban virágzik, amikor esetleg vehetnek könyvet a férfiak is a kedvesüknek ajándékba. (Ha nagyon nincs más ötletük és minden kötél szakad.) Tegyük fel nem a kedvesüknek veszi mindenki, így kaphat anyu is, vagy a mama, mert ő úgyis ráér olvasni. Az egyetlen kivétel talán ilyen élethelyzetben a férfiak közül a papa lehet, mert ő is ráér olvasni. Na itt éreztünk el egy sarkalatos ponthoz, az időhöz.

Kép: James Preller                          

Daniel Pennac - marokkói, francia író - erre úgy gondol, hogy "Sosincs időm olvasni, de ha belehabarodtam egy regénybe, le nem tettem, míg végig nem olvastam. Ha olvasunk, senkitől, még magunktól sem lopjuk az időt. Az olvasás - létezésmód."

No, de mikor és mit olvashat az az illető, aki még tevékenyen éli mindennapjait és társadalmi megfelelés annak függvénye, hogy elviszi-e kedvesét vacsorázni, wellnessezni, vagy esetleg valamelyik felkapott nyári utazásra kuporgat-e.

Szent Ágoston nézete szerint, "A világ egy könyv, és aki nem utazik, az csak egyetlen lapját olvassa el."

Tehát az utazás és az olvasás is összefügghet. Aki vonaton, buszon, vagy egyéb közlekedési eszközön olvas, az nemcsak hasznosan tölti idejét, de közben egy másik világban is kalandozhat. Értelemszerűen hosszabb utakon lehet regényekben, drámákban elmerülni, rövidebb tömegközlekedéses viszonyok között csak versek, novellák ajánlottak.

Visszatérve a férfiakra. Nyilván több sportlapot vásárolnak, ráadásul abban van a sportfogadás is. Ez nem baj, de bajos lehet az átmenet a szépirodalom és a sportösszefoglaló között.

Erre talán az egyik ellenpélda lehet Gazdag József - Egy futballfüggő naplója. Érdekessége, hogy akár villamoson két megálló között is túl lehet lendülni egy-egy fejezeten, egy hosszabb vonatúton pedig az egész könyvön is, Elég olvasmányos és szórakoztató, ahhoz, hogy az érdeklődő kövesse blogját, vagy éppen beruházzon a Magyar Nemzet hétvégi számára, ahol mostanában megjelennek írásai. Fontos: Nem kell hozzá még foci iránt sem érdeklődni.

Ha valakinek éppen nem áll rendelkezésére nagy költségvetés, de szeretne megismerkedni új tájakkal, emberekkel és kultúrákkal, akkor Soltész Béla - Hátizsákkal Brazíliában című könyve pont érdekes kedvcsináló lehet egy jövőbeli kiránduláshoz.

Ezen kívül fontos szerepet töltenek be azok a könyvek, amiből később film is készült. Ilyen mostanság a Hologram a királynak Dave Eggers műve alapján. A történet a Közel-Keleten játszódik, ahol az 50-es éveiben járó főhős nagyon bízik benne, hogy egy jól sikerült üzlet segítségével igazolhatja létét a világban. Kifizetheti tartozásait. Rendbe hozhatja kapcsolatát a családjával és minden újra a régi lesz a korábban kisiklott életében.

Tényleg minden rendben lesz egy jó üzlettől?

Írásunk a reggeli napilap, hetilap vásárlása és egy könyvesbolt meglátogatásának háromszögében ihletett a tapasztaltak alapján. Ha valakinek egy hashtag hozná meg a kedvét az olvasáshoz, akkor ennek a bejegyzésnek lőn része az is.

Álljon itt a felhívás pontos szövege:

1. Felhívást intézünk olvasóinkhoz, hogy ajánljanak olvasnivalót férfi ismerőeiknek itt a Facebookon #segitsdaferfit hashtaggel, készítsenek mémeket, amelyek a párok közös olvasását, az olvasás, férfiakra gyakorolt hatását jeleníti meg!
2. Felhívást intézünk minden Facebook felhasználóihoz, hogy segítsen eljuttatni ezt az üzenetet a lehető legtöbb emberhez!
3. Felhívást intézünk a magyar médiához, hogy foglalkozzon a kérdéssel, segítsen társadalmi párbeszédet kezdeményezni a témáról – mert megoldások mindig a diskurzusokból születnek.
4. Felhívást intézünk minden magyar könyvkiadóhoz, hogy csatlakozzanak a mozgalomhoz, és együtt, akár közös rendszerben segítsük a férfiakat visszatalálni az olvasáshoz.